Bu kelimeler ilk Antik Yunan'da kullanılmaktadır. En bilindik kelime Ethos, yani etik. Ethos, "bir topluluk, millet veya ideolojiyi karakterize eden yol gösterici inançları veya idealleri tanımlamak için kullanılan "karakter" anlamına gelen Yunanca bir kelimedir". Yunanlılar bu kelimeyi, duyguları, davranışları ve hatta ahlakı etkilemek için müziğin gücüne atıfta bulunmak için de kullandılar. Sözün söylemde kullanımı, Aristoteles'in üç sanatsal kanıtı (retoriği) veya ikna etme şekli anlamında kullanıldığı Yunan terminolojisine dayanmaktadır.[1]
Pathos sözcüğü, duygusal anlamına gelmektedir. Pathos sözcüğü, Retorik'te, Aristoteles, "yargı istenenleri yapmalarını teşvik edecek şekilde seyirciler duygu (pathos) uyanışı" olarak tanımlar. Birinci bölümde, “erkeklerin yargılarıyla ilgili görüşlerini değiştirme şeklini içerir. Bu nedenle duyguların kendine özgü sebepleri ve etkileri vardır” Aristoteles, Pathos'u “Duyguları anlamak yani onları isimlendirmek ve tanımlamak, nedenlerini ve heyecanlanmalarını bilmek” şeklinde ifade ettiği üç temel ispat modundan biri olarak tanımlamaktadır.
Bilim adamları, Aristoteles'in retorik (hitabet,belagat) ve felsefesi hakkındaki görüşlerinin farklı yorumlarını tartışmaktadır. Bazıları Pathos kelimesinin aslında bir efsane olduğuna ve bunun Aristoteles tarafından icat edildiğine inanmaktadır. Retoriğin ikinci bölümünde, Aristoteles'in pathos hakkındaki görüşü söylem kullanımından duyguların anlaşılmasına ve etkilerine kadar değişmektedir.[2]
Logos, Yunanca'da duyguları kavrama anlamındaki pathos sözcüğünün karşıt anlamı olan us ile kavrama anlamındadır. Efesli filozof Herakleitos'un varlık anlayışının temelinde yer alan ve başka bir dile çevrilemeyen logos sözcüğü söz, düşünme, akıl, oran, ölçü gibi çok anlamlı bir sözcüktür.
Platon'a göre bilgi logos'ta temelleri idealar hem düşünceler hem de bu düşüncelerin ilkesiz sonsuz nesneleridir. Düşünce ile nesne arasındaki özdeşlik bu yüzdendir, yani düşünce nesnesinde her ikisi de idealarda temellendiği için uygundur. Aristotales'e göre logos, akıl, iletişim ve eylemin toplamıdır. Aklın açığa çıkarılması bu üçü sayesinde olur. Bunlar bir insanda yoksa onda akıl da yoktur. Şeylerin nasıl ve neden oldukları gibi oluştuğunu, şeylerin nasıl ve neden oldukları gibi kalmadıkları soruları Aristotales için önemlidir ve bu soruların cevapları aklımızda vardır. Aklımızın olmasını da Logos sağlar. Aklı logos yardımıyla açığa çıkarırız.
Logos kelimesi, farklı dönem ve çevrelerde farklı anlamlarda kullanılmış bir sözcüktür. Bu farklı anlamlarından bazıları söz, sözün anlamı, kavram, akıl ile kavrama akıl, bir şeyi anlaşılır kılan mantıksal temel, mantıksal olanın birliği, bilim ilkesi, insan ruhunun şuuruyla ilgili öz-bilgi, düşünce, mana, varlık nedeni, ilk neden, gerekçe, kainatın yasaları, doğa yasaları, ilâhî ve evrensel düzen ve yasaları, İlahi İrade, Tanrısal Fikir, evrensel zorunluluktur.[3]
Merriam Webster sözlüğüne göre Logos kelimesinin tarihte bilinen ilk kullanımının 1587 yılında olduğunu ve "duygu,anlam" manasına geldiğini, tanım (mana) olarak Logos'un" dünyanın yaratılışında, idaresinde ve kurtuluşunda ilahi bilgelik gösterir ve sıklıkla üçlü birliğin (teslis) ikinci kişisiyle (Tanrı sözü) özdeşleştirilmektedir. Sözlük tanımının İkincisinde ise "Yunan felsefesinde evrendeki kontrol prensibi olmasının nedeni" olarak yazmaktadır.[4]
İşin özü, her üç kelimede Aristotales'in Retoriğin üç temel aracıdır. Ethos, karakter ve itibarın öne çıktığı kısımdır, konuşanın kim olduğuna bakar ve dinleyicinin sezgilerine hitap eder. Pathos, ne söylediğinin değil, nasıl söylediğinin önemli olduğu kısımdır, dinleyicinin duygularına hitap eder. Logos ise ne söylendiğinin önemli olduğu bölümdür, dinleyicinin beynine hitap eder. [5]
Blog yazılarımız için:
Şiirler ve Güzel Sözler için:
Videolar için:
ABONE OLMAYI ve yayınlarımızı paylaşmayı unutmayınız��👍
|
Teşekkür ederim bilgilendirmeniz için 🍀
YanıtlaSil